Her er svaret på hvilken sko der er bedst når du har platfod!





I dette blogindlæg gennemgåes en forskningartikel som har undersøgt sammenhængen mellem fodens struktur, valget af løbesko og indflydelse på skadesraten.





PLATFOD🦶🏼

🤓 På latin kaldet pes planus, hvilket er en tilstand hvor den naturlige fodbue i større eller mindre grad er udrettet.

Tilstanden kan være strukturel (medfødt) eller funktionel (tilkommet). Dette vil ofte resultere i at man går/løber med en proneret fod.


👨🏼‍🔬Et vigtigt forskningsstudie har gået i detalje med netop denne problemstilling og undersøgt om fodens struktur, har indflydelse på antal skader der opstår ved løb.


✅ FOOT PRONATION is NOT an injury risk factor for novice runners wearing a neutral shoe

N = 927 løbere (begyndere) Fordelt ift. Fodtype

1. Meget supineret (n=53)

2. Supineret (n=369)

3. Neutral (n=1292)

4. Pronation (n=122)

5. Meget proneret (n=18) .


🔺Deltagerne blev derefter udstyret med en neutral løbe sko og en GPS tracker, som deltagerne brugte i et år.


RESULTS: INGEN forskel I skadesrate i forhold til hvilken fodtype deltagerne havde.


✅ studiet rejser et stort spørgsmål ift. Tankegangen omkring hvilke sko og såler vi benytter.


👟 En god sko er formentligt bare den sko, som du finder behagelig at løbe i 💯


📚 Nielsen RO, et al. Sports med. 2014.


De bedste hilsner

Simon Thor Bertram Larsen

#SlutMedDårligFysioterapi